Abilitatea de a exprima si de a controla propriile emotii este importanta, dar la fel este si capacitatea noastra de a le intelege, interpreta, si de a raspunde la emotiile altora. Imaginati-va o lume in care nu ati putea intelege un prieten atunci cand se simte trist, sau atunci cand un coleg se simte suparat. Psihologii se refera la aceasta abilitate numind-o inteligenta emotionala (EQ), iar unii experti sugereaza ca aceasta poate fi chiar mai importanta decat IQ-ul.
“Toate invataturile au o baza emotionala” – Platon
Ce este inteligenta emotionala?
Inteligenta emotionala se refera la capacitatea de a percepe, de a controla si de a evalua emotiile. Unii cercetatori sugereaza ca inteligenta emotionala poate fi invatata si consolidata, in timp ce altii sustin ca este o caracteristica innascuta.
Din 1990, Petru Salovey si John D Mayer au fost cei mai importanti cercetatori a inteligentei emotionale. In articolul lor influent “Inteligenta Emotionala”, au definit-o ca “subsetul de inteligenta sociala care implica posibilitatea de a monitoriza propriile sentimente si emotiile altora, de a face diferenta intre ei folosind aceste informatii in ghidarea gandirii si a actiunilor urmatoare”.
Salovey si Mayer a propus un model care a identificat patru factori diferiti ce alcatuiesc inteligenta emotionala: perceptia emotiilor, abilitatea de a rationa folosind emotiile, capacitatea de a intelege emotiile si capacitatea de a gestiona emotiile.